Pagina's

Posts tonen met het label Valencia. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Valencia. Alle posts tonen

zaterdag 17 januari 2026

ZATERDAG 17 JANUARI 2026 ALBALAT DELS SORELLS, VALENCIA





V





Vandaag weer naar Valencia het is vandaag de feestdag van de Heilige Antonius en dat betekent dat je je huisdier kunt laten zegenen door meneer pastoor. We hadden daar in Alcala de Xivert ook al van gehoord, maar het nog nooit meegemaakt, dus nu wilden we dat wel.

Het is een hele ervaring. Straten afgezet en in 1 straat ging het gebeuren. Tussen afzettingen ontstond een hele rij waar we door een politie agente naar toe werden verwezen. Die dacht natuurlijk hond, die moet in de rij. Honderden mensen kwamen in de rij staan met poezen, konijnen, parkieten enz. op een gegeven moment gingen de hekken voor ons opzij en konden we doorlopen. Omringt door een paar dranghekken stonden er 4 geestelijken met dennetakjes wijwater over de dieren te sprenkelen. Dus Fien is gezegend. Na de zegening kregen we nog iets in onze handen geduwd . Een zakje met 2 broodjes een paar Johanisbroodpeulen en wat anijs stengels en natuurlijk en bidprentje van de Heilige St. Antonio Abad. Wat de zin daarvan is ontgaat me.



Achter de dranghekken langs de kant stond heel veel publiek en na de zegening loop je een soort ererondje tussen die mensen door. Ik denk dat Fien wel honderd keer op de foto is gegaan.

Nadat alle dieren aan de beurt waren geweest kwam er een optocht van paarden. Allemaal prachtig behangen met van alles. Prachtig versierd! 

Dit alles was maar in 1 straat. Aan het einde van de straat was nog plek waar je wat kunt zien, dus daar gingen we staan, maar dat bleek dus ook het einde van de optocht, die paarden gingen daar allekantenop.. Chaos werd het. 





De pastoor die Fien zegende, helaas stak deze dame ineens haar hoofd ervoor



donderdag 15 januari 2026

DONDERDAG 15 JANUARI 2026 ALBALAT DELS SORELLS/VALENCIA

 

mooie flat in de verte

mooie flat dichterbij. De Spanjaarden kunnen wel heel mooie flatgebouwen maken





Vanmorgen heerlijk buiten in het zonnetje ontbeten. Daarna naar Valencia gefietst. Er loopt van dit dorp een fietspad naar Valencia, dus dat is heel makkelijk. In Valencia begonnen met de markthal want die ging al bijna dicht. Wat is het toch een prachtige markthal en wat een ongelofelijk aanbod binnen. Ik heb een bakje paella gekocht, want Floor vindt dat heerlijk en dan hoeft hij vanavond weer niet te koken.







Buiten was een meisje prachtig viool aan het spelen, dus daar hebben we een poosje naar zitten luisteren.

Daarna een beetje door de stad gezworven en genoten van alle prachtige gebouwen die er staan, maar ook van de gebouwen die op instorten lijken te staan maar oude grandeur hebben.

Daarna op een terrasje nog mensen zitten kijken. En vervolgens weer terug naar de camperplaats. De Spaanse chauffeurs zijn bijzonder vriendelijk overal wordt voor je gestopt ook al is er geen zebra.

Onderweg naar huis nog een stokbrood gekocht voor het avondeten.

Het was voor mij een heel goede dag, niet misselijk, nergens last van. Tot we weer bij de camper waren. Om een uur of 5 werd ik weer misselijk, dus nog maar een setje pillen genomen en die hielpen gelukkig wel.

Wel een vermoeiende dag, dus om een uur of half 10 mijn bed opgezocht.



donderdag 25 januari 2024

DONDERDAG 25 JANUARI 2024 VALENCIA/CUENCA

 












De camperplaats in Cuenca

Zonsndergang vanaf de camping






De camperplaats ligt bij een dorpje met de naam Albalat des Sorells. En hiervandaan gaat volgens de campingbaas een fietspad naar Valencia. Dus besloten wij naar Valencia te fietsen. Maar helaas al bij de 1e rotonde was het fietspad spoorloos verdwenen. Dus hebben wij via allerlei rare weggetjes en met hulp van Google maps de weg naar Valencia gevonden. Soms maar over de stoep gereden als de weg te gevaarlijk leek. Maar we zijn er gekomen, hebben uiteraard de markthal bezocht en door de oude stad gelopen. Weer heel andere gedeelten gezien dan bij vorige bezoeken. Aan het einde van de middag bij een kraampje take away paella gekocht en s' avonds gegeten.

Toen we onze fietsen pakten bij de markthal om terug naar de camping te gaan kwamen we onze camping buurvrouw tegen die vertelde dat het zo leuk is om naar de stranden te gaan, ook per fiets.

WOENSDAG 24 JANUARI 2024 CUENCA/VALENCIA

 Vanmorgen vertrokken van de camperplaats in Cuenca. Alweer even gestopt bij Mc. Donalds, maar ook om 11 uur was die nog dicht. Ook hier bracht een grote supermarkt redding. Aangekomen in Valencia was het hartstikke warm geworden, dus eerst maar eens die trui en lange broek uitgetrokken en een jurk aan. De camperplaats is op een heel vreemde plek. Op een bedrijventerrein, dus tussen allerlei grote bedrijven en een kartbaan. Maar de ontvangst is heel vriendelijk. Veel uitleg gekregen over de omgeving. En een prima plek waar we ook goed buiten kunnen zitten. En dat hebben we dus de rest van de middag gedaan.


vrijdag 3 februari 2023

VRIJDAG 3 FEBRUARI, VALENCIA

 De ochtend begon niet zo goed. uit de douche kwam alleen ijskoud water, dus dat heb ik maar opgegeven. Floor is het wel gelukt na heel lang wachten en iets regelen met een knop die te hoog was voor mij.

Vervolgens ben ik Fientje uit gaan laten en is Floor naar de bakker gefietst. Tegenover de camping gaat een pad het natuurpark in. Een mooi wandeling tot Fien aangaf dat ze het ver genoeg vond, Aan het einde van de wandeling zag ik een hele parkeerplaats vol campers. Kennelijk mag je daar ook overnachten. Misschien iets voor een volgende keer.

Na het ontbijt weer naar de parkeerplek van gisteren gereden en weer door het park naar het centrum gefietst. De bedoeling was om nu het centrum aan de andere kant van de markthal te verkennen, maar daar bleek niets interessants te zijn. Dus eigenlijk hebben we weer door dezelfde straatjes gelopen als gisteren, maar nu was de markthal nog wel open, dus daar we zijn ook ingeweest. Een gigantische markthal en geen biologische leverancier te vinden.

Op een terrasje lekker in het zonnetje hebben we weer paella gegeten, net als de vorige keer. 

Daarna weer richting auto gefietst. Nog even gekeken op er een Chinese bazar in de buurt was. die was er wel, maar dicht. Op de camping nog even in de zon gezeten, maar het werd al snel weer te koud. Het was wel de warmste dag tot dusver. 18 graden volgens buienradar, maar op het terras voelde het veel warmer.

donderdag 2 februari 2023

DONDERDAG 2 FEBRUARI, VALENCIA

 









Vanochtend zijn we vertrokken uit Alcala de Xivert naar Valencia. Onderweg nog even een tussenstop gemaakt bij King Bazar. Want Floor was toch weer vergeten om een korte broek mee te nemen en daar zagen we korte broeken. Hele rare geruite, maar voor € 6,00 kan hij hem na de vakantie gewoon weggooien.

Het zoeken naar een parkeerplaats in Valencia had nogal wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk vonden we een plek en die was vlak bij het begin van de droogleggende rivier die park geworden is en waar we dus doorheen wilden fietsen. Dus dat kwam fantastisch uit.

Vervolgens dus gaan fietsen door dat  Turia park. Heel bijzonder. Het was kennelijk een heel brede rivier, want er liggen voetbalvelden, honkbalvelden en een rugbyveld tussen de fietspaden. En verder is er ook van alles te doen. Speeltuin, parkbankjes mooie vijvers. En het is druk bezocht. Het lijkt het Vondelpark in Amsterdam wel. We zijn gefietst tot we eindelijk een horecagelegenheid tegenkwamen (die zijn er dus verder niet) Daar koffie gedronken en calamaris gegeten en toen het park uitgegaan de stad in.

Een poosje door de stad gelopen. Op een gegeven moment maakt Floor me attent op het openstaan van mijn tas en ja hoor portemonnee verdwenen. Terwijl we daar naar staan de kijken komen er 3 vrouwen aan met mijn portemonnee. Wat er precies gebeurt is weet ik niet, maar er miste wel € 20,00 uit mijn portemonnee. Maar goed het had veel erger kunnen zijn.

Vervolgens weer terug naar het park gefietst en terug naar de auto en naar de Camping gereden, die maar 10 minuten verderop bleek te zijn.

Daar aangekomen en geïnstalleerd op zoek naar een supermarkt want we hadden niets voor het avondeten. Supermarkt gevonden maar die was al dicht. Gelukkig was er nog wel een bakker open, dus maar een stokbrood gekocht en brood eten vanavond.