Pagina's

donderdag 6 februari 2020

DONDERDAG 6 FEBRUARI 2020, THUIS

Vandaag de laatste etappe naar huis. Ook wel weer fijn.
We begonnen alleen slecht, het kostte een uur om de snelweg te bereiken, dus als we nog eens teruggaan om Lyon te bezoeken, dan wel zorgen dat we niet in de ochtendspits weg hoeven.
Verder ging de reis voorspoedig.

woensdag 5 februari 2020

WOENSDAG 5 FEBRUARI 2020, LYON


Vandaag mooi op tijd vertrokken, om 8 uur. Wel een enorm temperatuurverschil met gisteren. Vandaag is het niet warmer dan 14 graden geweest. En vannacht gaat het zelfs weer vriezen. De reis ging voorspoedig. We waren van plan tot Avignon te rijden en daar te overnachten op dezelfde camping als op de heenreis. Maar toen bleek dat we al om 16.00 uur in Avignon zouden zijn besloten we door te rijden tot Lyon zodat we morgen in een dag naar huis kunnen rijden.

Om ongeveer half zeven kwamen we op  Camping Barolles  in Lyon aan. Een camping om te onthouden voor als we Lyon willen bezichtigen.

dinsdag 4 februari 2020

DINSDAG 4 FEBRUARI, BENICASIM


Vandaag zijn we naar Valencia geweest. In eerste instantie om de centrale markt te bekijken. Wat een prachtig gebouw. En zo groot heb ik nog nooit een markthal gezien. De te koop aangeboden waren waren niet verrassend. Gewoon net als op elke markt vooral vlees, vis en groente. Maar ook bakkers en notenkramen en soms een souvenirwinkeltje. Bij de bakker heb ik weer een paar heerlijke zoetigheden gescoord.

We hebben nog een poosje door de stad gelopen en Floor heeft eindelijk de paella gegeten waar hij zich op verheugd had. En ik maar weer calamari. En een ijsje.

Dat is een groot verschil met ItaliĆ« er is hier bijna geen ijs te krijgen. Floor heeft nog een paar schoenen gescoord voor een prikkie ( 26,00) En we vonden een leuk pleintje waar een paar handwerkzaakjes zaten en daar heb ik een borduurring gekocht die je op de tafel kunt bevestigen  en wat bolletjes garen om mee te borduren.

Het was vandaag de warmste dag van de vakantie, 26 graden!

Morgen koelt het af tot 15 graden, maar dan begint ook de terugreis, dus het is wel fijn dat het dan niet zo warm meer is.

 


 

maandag 3 februari 2020

MAANDAG 3 FEBRUARI 2020, BENICASIM


Vandaag vertrokken vanuit Altea naar Benicasim. Onderweg nog even in  Gandia gestopt omdat Gerben zei dat daar een kerk was die de moeite waard was en waar Gregoriaanse zang te horen was.

De kerk die we vonden was kennelijk niet de goede, want geen gezang, wel een kerkdienst. Dus eerst maar even koffie gedronken. Toen de dienst afgelopen was konden we even naar binnen voor hij sloot. Heel rijk gedecoreerd, met heel veel goud. Maar geen enkele mogelijkheid om een kaarsje bij Maria te branden. Overigens branden ze hier in Spanje geen kaarsjes, maar ontsteken ze elektrische lichtjes.

Even door het dorp gelopen dat verder niet heel interessant was.

zondag 2 februari 2020

ZONDAG 2 FEBRUARI 2020, ALTEA


Vandaag naar La Nucia waar een gigantische rommelmarkt moet zijn. Het duurde even voor we hem gevonden hadden, want het adres dat we op internet hadden gevonden bleek niet te kloppen. Het was inderdaad een heel grote markt, maar vooral met dezelfde rommel die je ook in Nederland vindt, dus niet echt een meerwaarde. Dan was de markt in Jalon leuker.

Om 12,00 uur begon de meditatie van Leny en ik kon nergens een plekje vinden om even rustig te zitten, dus ik had me er al bij neergelegd dat ik het later zou moeten doen. Maar 1 minuut voor 12 zie ik ineens de oprit van een tuincentrum,  met gigantische stenen op een kunstgrasveld.

Achter zo’n steen zat ik voor iedereen onzichtbaar en rustig.

zaterdag 1 februari 2020

ZATERDAG 1 FEBRUARI 2020, ALTEA

Vandaag naar de markt in Calpe.  Maar gisteravond was er een camper zo neergezet dat wij er niet uit konden, dus toen we weg wilden iemand van de camping erbij geroepen. Toen bleek dat we van plek moesten veranderen omdat die middag iemand kwam die onze plek had gereserveerd. Dus alles afbreken en tijdelijk even tegen de tent van de buurman zetten zodat onze plek leeg was.

De auto geparkeerd en op zoek naar de binnenstad, dat lukte niet echt De navigatie draaide rondjes en wees steeds een andere weg,  maar vragen bij een benzinepomp leverde op dat er twee markten zijn. Een met non food en een met food. We kozen als eerste voor de nonfood. Die bleek vlak bij de parkeerplaats van de auto te  zijn. Het was een vrij grote markt, maar niet zo leuk als Benidorm en weer geen kinderkleertjes. Floor heeft wel een horloge gekocht, want hij merkte dat het bandje van het horloge dat hij bij zich had begon te scheuren. En ik een leuke trui en een pannenlikker en klemmen om zakjes dicht te houden.

Later ook de foodmarkt nog gevonden, maar dat stelde niet veel voor.
Want gedronken op de boulevard en weer naar huis gegaan.

En daar dus de hele boel weer op moeten bouwen. Wel een beter plekje. We kunnen nu bij de tent zitten en hebben weer geskottelbraaid. Deze keer gebakken aardappeltjes en vissticks met boontjes erbij. Deze keer ging het goed. Alles was zo klaar. De truc is dus kennelijk de plaat eerst goed heet laten worden.

vrijdag 31 januari 2020

VRIJDAG 31 JANUARI, ALTEA

Vandaag zijn we naar Denia geweest om de markt te bezoeken. Het bleek een markt te zijn met alleen etenswaren rondom de markthal.Er was een kraam met biologisch citrusfruit en in de hal een kraam met een paar biologische groenten. Wat ik me ineens realiseerde is dat ik hier nog geen komkommer heb gezien en ook nauwelijks sla. Ik had een paar blikjes peulvruchten meegenomen in de veronderstelling dat we veel salade zouden eten, maar zonder sla en komkommer wordt dat lastig.
Wel vonden we een gigantische winkel die echt van alles verkocht, noem het maar en ze hadden het. Wat is het heerlijk om in zo'n winkel rond te zwerven. De verwachting dat je allerlei schatten tegen kunt komen.

Ik heb smalle glazen potjes gekocht die in de rekjes in de kastje in de keuken passen, nog een borduurring, een paar setjes stempels, een paars glinsterend garen en nog meer wat ik niet meer weet. Dat maakte de teleurstelling over de markt wel goed. Ik hoopte dat er net zoals in Benidorm een paar kramen zouden zijn met kinderkleertjes. Ik weet nu de maat voor Puk en het waren echt bijzondere kleertjes. Maar helaas.

Helaas viel het rekje in het keukenkastje onder het gewicht van de potjes gelijk van de deur, een potje kapot.
Als stad vonden we Denia teleurstellend. We hebben niet echt een historische binnenstad gezien, en geen leuke straatjes.
Ook de lunch viel zwaar tegen. Een leuk straatje, maar 5 sardientjes en 5 gamba's zijn niet echt een maaltijd, maar de prijs was wel alsof het een volledige maaltijd was,

donderdag 30 januari 2020

DONDERDAG 30 JANUARI, ALTEA

Vandaag lekker op de camping gebleven. Alleen een wandelingetje het dorp in. Heerlijk weer, 20 graden. Lekker op het terrasje van de camping gezeten. Morgen is er markt in Denia, dus dan gaan we daar naar toe. Voor de vijfde keer geloof ik de pastasaus gegeten die/Floor de eerste week had gemaakt. Nu is ie echt op. ;-).

woensdag 29 januari 2020

WOENSDAG 29 JANUARI 2020, ALTEA

Maandag zijn we in Altea aangekomen op een kleine camping. De plaatsen zijn hier nog kleiner dan op de vorige camping. De tent kan nog net  aan de camper gemaakt worden en dan kunnen we nog net tussen de volgende camper en de tent doorlopen. Op alle campings die we onderweg hebben gezien is dat zo. Het zijn meer veredelde camperplaatsen. Heel anders dan in Frankrijk.
Het is wel een gezellig aandoende camping. Er is een soort terras voor algemeen gebruik waar we ontbijten en 's middags zitten, want bij de camper zitten kan dus niet. Voor mijn rug is het wel fijn om af en toe op een andere stoel te zitten, want de stoelen in de camper bezorgen me behoorlijk pijn in mijn rug.

Gisteren hebben we het stadje bezocht en de kerk. Ik brand in de vakantie altijd kaarsjes voor een Maria altaar in de kerken die we bezoeken, in dit geval was het een elektrisch kaarsje!
Het is een leuk stadje, met leuke smalle straatjes met aan alle huizen smeedijzeren balkonnetjes. Sowieso zijn Spanjaarden kennelijk gek op smeedwerk, want ook alle ramen en deuren hebben hekwerk ervoor.

Vandaag zijn we naar Benidorm gefietst. De heenweg viel niet meer, een groot deel was bergop en stevig stijgend ook, dus op een gegeven moment heb ik er maar voor gekozen om te gaan lopen.
Bij binnenkomst in de stad kwamen we gelijk op een markt aan. Heel leuk! Weer een tas gekocht, deze keer een gele en een houder gevonden om mijn telefoon aan het fietsstuur vast te maken. Ook heel fijn omdat we de telefoon gebruiken voor navigatie. Direct bevestigd en er dus op de terugweg al plezier van gehad. Ook een heel handige slang gevonden om het water in de camper bij te vullen. Want de voorspelling dat iedere camping een slag heeft hangen aan de watervoorziening bleek niet te kloppen. Dat hadden we in november al gemerkt en toen een meter slang gekocht, maar dat was te kort en ook te stijf. Nu een heel flexibele slang die weinig ruimte inneemt. Ook nog heerlijk pinda's en dropjes!!! gescoord. Daar was ik bijna doorheen en aangezien ik nog steeds hoest is het wel fijn om drop te hebben.
Toen naar de oude binnenstad gefietst via de boulevard. Het weer was zo lekker dat er mensen in badkleding op het strand lagen. De hele boulevard is een grote horecagelegenheid en alles zat vol. Bizar!
Geluncht in een klein straatje met calamari. Fientje doet het zo goed! Als wij op een terras zitten rolt ze zich op in een stoel en slaapt. Op de terugweg naar de fiets heeft Floor nog twee overhemden gescoord voor 8 euro per stuk.De terugweg hebben we dus met de navigatie gedaan en gekozen voor een vlakke route, dat ging een stuk beter.
Daarna nog een poosje lekker in de zon op het terras gezeten.

zondag 26 januari 2020

ZONDAG 26 JANUARI 2020, CASTELL DE CASTELLS










Op de camping mocht ineens geen hond meer in het restaurant, dus had ik geen plek meer met wifi en kon niet aan de blog schrijven. Dinsdag was de laatste dag van het noodweer. Afgelopen woensdag zijn we vertrokken naar Sjako en Edith in Castel de Castells en daar zijn we nu nog.
We hadden bedacht om een fles wijn en een taart mee te nemen. Die zaterdag in Castellon bij de biologische winkel hadden we we prachtige vegan taarten gezien, dus dachten we daar een taart te halen. Omdat die winkel heel moeilijk te bereiken was en en ook geen parkeergelegenheid in de buurt is dacht ik toen ik zag dat ze ook een filiaal in een dorpje in de buurt hadden dat het handiger zou zijn daar naartoe te gaan. Dat was een foute keus. Die winkel hebben we dus nooit gevonden. De navigatie bracht ons naar het verkeerde dorp. Uiteindelijk besloten we om dan toch maar een taart te kopen bij de Carrefour.
We hebben gezellige dagen gehad bij Sjako, Edith en Makkie. Froukje en Gerben waren er ook.
Morgen gaan we weer verder, deze keer naar de kust.