Pagina's

vrijdag 5 juni 2026

VRIJDAG 5 JUNI 2026 DAMBACH LA VILLE, STRAATSBURG

 






Vandaag zijn we naar Straatsburg gegaan. Met de auto, want met de fiets was het 3,5 uur. De auto ergens in een buitenwijk geparkeerd en verder met de fiets. Wel een dingetje fietsen door een stad met nog een paar duizend fietsers en voetgangers. De kathedraal is mooi, van buiten dan, want we zijn niet binnen geweest. Er stonden een paar honderd mensen in de rij om naar binnen te gaan. Buiten de kathedraal stond 3 soldaten met karabijnen een beetje te staan. Geen idee wat daar nou de bedoeling van is.We hebben  Flamkuche gegeten. Dat wilden we graag omdat dat een Elzasser specialiteit is die we hel lekker vinden. De 1e keer dat we dat aten was een paar  jaar geleden in de Duitse Elzas. 

Het was weer heerlijk weer vandaag. We hebben tot half 9 buiten gezeten.

donderdag 4 juni 2026

DONDERDAG 4 JUNI 1026, DAMBACH LA VILLE

 









Vandaag naar Selestat gefietst. Ruim een half uur fietsen. Niet een heel mooie stad, maar wel heel bijzondere huizen, even wat gedronken en door de stad gelopen. Op de terugweg nog even naar de supermarkt. De voorspelling was dat we op de terugweg zeiknat zouden regenen, maar we zijn droog thuisgekomen en het is nu (om 17.00 uur) nog steeds droog. Gezien de volle camperplaatsen gaan we nu maar proberen te reserveren. Dat is in ieder geval gelukt voor de komende 2 camperplaatsen, Dus we zijn weer een paar dagen onder de pannen.

woensdag 3 juni 2026

WOENSDAG 3 JUNI WINGEN SUR MODER/DAMBACH-LA-VILLE

 






Vanmorgen weer vertrokken met als doel Riquewihr. We hebben geprobeerd volgens de route te rijden uit dat boek, maar daar waren de aanwijzingen te vaag voor, dus hebben we maar gewoon de navigatie aangezet en elke volgende plaats ingevuld. Een van de plaatsen was Dabo en als het helder weer was moesten we naar boven naar de Roche de Dabo. Het was helder weer, dus hebben we dat gedaan. Het is een kerk die bovenop een heel grote rots staat en waar je dus een prachtig uitzicht hebt. Zie bovenstaande foto's.
Er was een een club van klassieke MG bezitters op bezoek. Buiten stond een hele rij van die auto's


Onderweg verder zagen we borden naar Molsheim een plaats vol ooievaars waar we vaker hadden gestaan. Het leek ons leuk om daar weer naar toe te gaan dus sloegen we af. Helaas, camping vol. Dan maar weer verder  Vlak voor Riquewihr was een plaats die Bergheim heet en daar was ook een kleine camping die erg aanbevolen werd, dus ook maar even proberen. Helaas ook vol. Toen toch door naar Riquewihr, 148 plaatsen maar ook daar camping vol! Anneke gaat toch gelijk krijgen toen ze vertelde dat haar broer afzag van vakantie in Frankrijk omdat iedereen die normaal op vliegvakantie gaat nu kennelijk aar Frankrijk gaat met de auto. Uiteindelijk vonden we een camperplaats via de Pass etappe in het dorp Dambach-La-Ville.


Pass etappe Dambach-La-Ville

dinsdag 2 juni 2026

DINSDAG 2 JUNI 2026, BERDORF/WINGEN-SUR-MODER

 Vanmorgen vertrokken uit Berdorf, richting Le Petit Pierre. Die plaats zelf heeft geen camperplaats dus we zoeken iets in de buurt. Le Petit Pierre is de start van een van de routes uit het boek met Franse routes dat Floor heeft gekocht. We hebben bijna de hele rit regen gehad en niet zo'n beetje ook. Toen we even stopten bij een supermarkt zijn we zeiknat geregend van dat stukje van de auto naar de winkel. Op de camperplaats aangekomen regende het nog pijpenstelen, maar we moesten natuurlijk wel alle spullen uit de auto halen en liefst droog. Ik heb het zeil dat we hebben om de spullen droog te houden tussen het voorportier geklemd en aan de andere kant van de zijdeur hoog gehouden en daar liep Floor onderdoor met de spullen. Eerst met de bench om die op het zeil te zetten en vervolgens met de rest tegen de bench aan. Alles staat droog onder het zeil.


Camperplaats Municipal Dingen-sur-Moder

maandag 1 juni 2026

MAANDAG 1 JUNI 2026, BERDORF

 





Vandaag samen met de overburen die ook een Schapendoes hebben en die we kennen van de wandelingen naar Echternach gewandeld, 6,5 km, 3 uur door de bergen. Terug hebben we de bus genomen die hier in Luxemburg gratis is. Maar de buren, die fervente wandelaars zijn hebben ook terug gelopen.

Het avondeten was een makkie. Floor had een beetje sla gemaakt en verder de doggybag van gisteren met mijn pasta Carbonara.

zondag 31 mei 2026

ZONDAG 31 MEI 2026 BERDORF





 Vandaag 5 kwartier gewandeld in het bos hierachter. Prachtige wandeling en Fien heeft lekker uit de beek gedronken. 'S avonds gaan eten bij de andere camping van Berdorf. Heerlijk gegeten, maar veel te veel. We kregen mijn pasta Carbonara in een Doggy bag mee. Kunnen we morgen samen nog van eten.

zaterdag 30 mei 2026

ZATERDAG 30 MEI 2026, DORDRECHT BERDORF

 


Vandaag vertrokken naar Berdorf Luxemburg. Wij zijn op deze camping al een paar keer geweest, maar hij wordt wel steeds duurder, zoals alles.

Maar van hieruit kun je mooi wandelen, bv naar Echternach een wandeling van 6 km door bos en bergen.

Onderweg hadden we noodweer, maar bij aankomst op de camping scheen de zon, dus dat was al fijn. Vandaag verder niets meer gedaan.


Camping Bellevie 2000

vrijdag 22 mei 2026

VRIJDAG 15 MEI 2026, SLOOTDORP/THUIS

 Vandaag weer naar huis, maar via een biologisch tuincentrum in Boskoop. Mooie planten gekocht.

Hopelijk blijven ze in leven.

zondag 17 mei 2026

DONDERDAG 14 MEI 2026, SLOOTDORP

 Het is weer mooi weer, dus gaan we fietsen. We fietsen eerst naar Wings een horecagelegenheid op een klein vliegveld waar alleen kleine vliegtuigjes zijn. Gisteren bootjes, vandaag vliegtuigen bij de koffie. Daarna fietsen we verder naar De Buren waar we gaan eten. We eten tussen de middag warm zodat we niet 's avonds na het eten nog in het donker terug moeten fietsen, want verlichting is hier maar erg spaarzaam.

De menukaart voor de lunch is vrij beperkt maar we hebben alle vier heerlijk gegeten.

's Avonds gaan we weer naar het huisje om spelletjes te doen, maar nu zijn ze vergeten de kachel aan te doen dus is het nogal fris. In de loop van de avond komt de eigenaresse alsnog te kachel aandoen. Het is deze avond druk in het huisje, er komen meer mensen binnen zitten.

WOENSDAG 13 MEI 2026, SLOOTDORP

 Vandaag komen Els en Hans ook naar deze camperplaats. Maar omdat ze 'middags pas aankomen gaan we eerst nog een eindje fietsen. We proberen bij het water te komen, maar daar blijkt een dijk omheen te liggen zonder gelegenheid om over die dijk te klimmen, dus we gaan zonder water gezien te hebben weer terug.

's Middags met Els en Hans fietsen we nog een stukje. En we drinken even iets bij een haventje met een havenmeester die wel van een praatje houd.

's Avonds eten we de inmiddels traditionele nasi van Els met een groentepretje van Floor. Heerlijk.

Daarna gaan we naar het huisje dat op de camperplaats bedoeld is voor alle gasten. Er brand een lekkere kachel en we kunnen aan een grote tafel zitten om spelletjes te doen. Tot half 11 spelen we allerlei spelletjes.