Pagina's

woensdag 10 juni 2026

WOENSDAG 10 JUNI 2026, CHALON SUR SAONE/BEAUMONT-EN-DIOIS

 



Vandaag weer verkast. We zouden hier eigenlijk 2 dagen blijven, maar ze geven voor morgen slecht weer op, dus dan kunnen we beter in de auto zitten. We gaan nu naar een camping waar we een paar jaar geleden ook stonden samen met Aart en Ivonne. Een kleine heel rustige camping overal ver vandaan. Dus het enige wat we kunnen doen is wandelen. Onderweg werd het weer beter en vanaf de middag scheen de zon weer. Even gestopt bij een supermarkt om voor een paar dagen in te slaan, want op de camping zitten we dus overal ver vanaf.

Leuk plekje gevonden, helemaal aan het einde van de camping, dus Fien kan ook weer los lopen, niemand heeft er last van.

dinsdag 9 juni 2026

DINSDAG 9 JUNI 2026 KAYSERSBERG/CHALON SUR SAONE

 


Vandaag weer vertrokken, een stukje zuidelijker, naar Chalon sur Saone. Weer een camperplaats van Camping car. Wel grappig, ernaast ligt een echte camping en die is hier kennelijk niet blij mee, want op de hekken hangen bordjes dat alleen bewoners van de camping het terrein op mogen en snacks mogen kopen. Ze vinden de concurrentie kennelijk niet leuk. Ze zullen ook wel bang zijn dat gasten van de camperplaats hun voorzieningen gebruiken.

Internet wordt steeds lastiger. Kennelijk heeft Ben nauwelijks bereik in Frankrijk. Als hotspot voor mijn laptop is het ook waardeloos.

maandag 8 juni 2026

MAANDAG 8 JUNI 2026, KAYSERSBERG/RIQUEWIHR

 






Vandaag naar Riquewihr gefietst, bergop, dus heel fijn dat we nu ondersteuning hebben. Riquewihr is een soort Eftelingdorpje. Een en al winkels voor toeristen. We hebben deze keer eens  een ritje gemaakt in zo'n toeristentreintje, dat viel nogal tegen. Hadden we natuurlijk kunnen verwachten, want het dorp is zo klein dat daar niet veel te zien is. Het treintje ging vooral langs de wijnvelden en onderweg kregen we een hele wijncursus over wijnen uit de streek. Maar goed, de rabarbertaart en de Palmier die we later bij de koffie kregen waren lekker. Terug naar de camping nog even voor brood langs een supermarkt gefietst, die bleek vlak bij de camping te zijn, dus daar kunnen we hopelijk morgenochtend ook een ontbijt halen. De rest van de dag weer lekker buiten gezeten.

zondag 7 juni 2026

ZONDAG 7 JUNI KAYSERSBERG

 

Hier hebben we wat gedronken

detail van kerk



kerk






Vandaag even naar het dorp gefietst de "hoofdstraat" op en neer gelopen en wat gedronken. Op de plek waar we wat dronken was ook een klein tweedehands winkeltje waar ik 2 mooie blikken heb gescoord.

zaterdag 6 juni 2026

ZATERDAG 6 JUNI 2026, DAMBACH LA VILLE/ COLMAR/ KAYSERSBERG

 





Vanmorgen vertrokken van de camperplaats om via Colmar naar Kayserberg te gaan. Gezellige stad Colmar. Leuker dan Straatsburg. Het lukte om een parkeerplaats vlak bij het centrum te vinden. Poosje door de stad gelopen, wat gedronken, een ijsje gegeten en en weer terug naar de auto. Kaysersberg is een grote camping, maar het ziet er wel leuk uit. Ook fijn om weer eens op een echte camping te staan.

Tijdens het koffiedrinken kwam ik erachter dat ik het opvouwbare drinkbakje van Fien kwijt was. Kennelijk ergens laten staan. Dus een dierenwinkel gezocht voor een nieuw bakje en die was er gelukkig. Wel een stuk duurder dan het vorige bakje dat ik in Spanje voor 1 euro kocht.

vrijdag 5 juni 2026

VRIJDAG 5 JUNI 2026 DAMBACH LA VILLE, STRAATSBURG

 






Vandaag zijn we naar Straatsburg gegaan. Met de auto, want met de fiets was het 3,5 uur. De auto ergens in een buitenwijk geparkeerd en verder met de fiets. Wel een dingetje fietsen door een stad met nog een paar duizend fietsers en voetgangers. De kathedraal is mooi, van buiten dan, want we zijn niet binnen geweest. Er stonden een paar honderd mensen in de rij om naar binnen te gaan. Buiten de kathedraal stond 3 soldaten met karabijnen een beetje te staan. Geen idee wat daar nou de bedoeling van is.We hebben  Flamkuche gegeten. Dat wilden we graag omdat dat een Elzasser specialiteit is die we hel lekker vinden. De 1e keer dat we dat aten was een paar  jaar geleden in de Duitse Elzas. 

Het was weer heerlijk weer vandaag. We hebben tot half 9 buiten gezeten.

donderdag 4 juni 2026

DONDERDAG 4 JUNI 1026, DAMBACH LA VILLE

 









Vandaag naar Selestat gefietst. Ruim een half uur fietsen. Niet een heel mooie stad, maar wel heel bijzondere huizen, even wat gedronken en door de stad gelopen. Op de terugweg nog even naar de supermarkt. De voorspelling was dat we op de terugweg zeiknat zouden regenen, maar we zijn droog thuisgekomen en het is nu (om 17.00 uur) nog steeds droog. Gezien de volle camperplaatsen gaan we nu maar proberen te reserveren. Dat is in ieder geval gelukt voor de komende 2 camperplaatsen, Dus we zijn weer een paar dagen onder de pannen.

woensdag 3 juni 2026

WOENSDAG 3 JUNI WINGEN SUR MODER/DAMBACH-LA-VILLE

 






Vanmorgen weer vertrokken met als doel Riquewihr. We hebben geprobeerd volgens de route te rijden uit dat boek, maar daar waren de aanwijzingen te vaag voor, dus hebben we maar gewoon de navigatie aangezet en elke volgende plaats ingevuld. Een van de plaatsen was Dabo en als het helder weer was moesten we naar boven naar de Roche de Dabo. Het was helder weer, dus hebben we dat gedaan. Het is een kerk die bovenop een heel grote rots staat en waar je dus een prachtig uitzicht hebt. Zie bovenstaande foto's.
Er was een een club van klassieke MG bezitters op bezoek. Buiten stond een hele rij van die auto's


Onderweg verder zagen we borden naar Molsheim een plaats vol ooievaars waar we vaker hadden gestaan. Het leek ons leuk om daar weer naar toe te gaan dus sloegen we af. Helaas, camping vol. Dan maar weer verder  Vlak voor Riquewihr was een plaats die Bergheim heet en daar was ook een kleine camping die erg aanbevolen werd, dus ook maar even proberen. Helaas ook vol. Toen toch door naar Riquewihr, 148 plaatsen maar ook daar camping vol! Anneke gaat toch gelijk krijgen toen ze vertelde dat haar broer afzag van vakantie in Frankrijk omdat iedereen die normaal op vliegvakantie gaat nu kennelijk aar Frankrijk gaat met de auto. Uiteindelijk vonden we een camperplaats via de Pass etappe in het dorp Dambach-La-Ville.


Pass etappe Dambach-La-Ville

dinsdag 2 juni 2026

DINSDAG 2 JUNI 2026, BERDORF/WINGEN-SUR-MODER

 Vanmorgen vertrokken uit Berdorf, richting Le Petit Pierre. Die plaats zelf heeft geen camperplaats dus we zoeken iets in de buurt. Le Petit Pierre is de start van een van de routes uit het boek met Franse routes dat Floor heeft gekocht. We hebben bijna de hele rit regen gehad en niet zo'n beetje ook. Toen we even stopten bij een supermarkt zijn we zeiknat geregend van dat stukje van de auto naar de winkel. Op de camperplaats aangekomen regende het nog pijpenstelen, maar we moesten natuurlijk wel alle spullen uit de auto halen en liefst droog. Ik heb het zeil dat we hebben om de spullen droog te houden tussen het voorportier geklemd en aan de andere kant van de zijdeur hoog gehouden en daar liep Floor onderdoor met de spullen. Eerst met de bench om die op het zeil te zetten en vervolgens met de rest tegen de bench aan. Alles staat droog onder het zeil.


Camperplaats Municipal Dingen-sur-Moder

maandag 1 juni 2026

MAANDAG 1 JUNI 2026, BERDORF

 





Vandaag samen met de overburen die ook een Schapendoes hebben en die we kennen van de wandelingen naar Echternach gewandeld, 6,5 km, 3 uur door de bergen. Terug hebben we de bus genomen die hier in Luxemburg gratis is. Maar de buren, die fervente wandelaars zijn hebben ook terug gelopen.

Het avondeten was een makkie. Floor had een beetje sla gemaakt en verder de doggybag van gisteren met mijn pasta Carbonara.